Ghidul trainerului îmbină modele și teorii academice în domeniul învățării adulților cu concluzii desprinse din experiența practică a autorilor. Să lucrezi în domeniul trainingului este o provocare continuă, o aventură a cunoașterii și interacțiunii umane, o combinație între munca continuă de dezvoltare personală, pasiune și intuiție și mai ales o ocazie de a dărui celorlalți experiențe transformatoare în cel mai reușit caz și de a primi în schimb experiențele lor. Acest ghid se adresează celor care sunt atrași de această profesie, pe care este recomandabil să o începem după ce avem o experiență practică suficientă într-un anumit domeniu profesional (conducere, vânzări, IT, resurse umane etc.), celor care au fost aleși pentru poziții de traineri interni în cadrul organizației în care lucrează, dar și trainerilor cu mai multă experiență care doresc să își confrunte propriile experiențe și descoperiri cu ceea ce noi le propunem. Acest ghid este, de asemenea, un instrument util pentru structurarea programelor de formare a formatorilor.
CAPITOLUL 1 ÎNVĂȚARE ȘI FORMARE 11 1.1 Teorii privind învățarea 12 1.1.1 Teoria capacităților înnăscute 12 1.1.2 Teoriile bazate pe influența mediului (Behaviorismul) 12 1.1.3 Epistemologia genetică a lui Piaget 14 1.1.4 Psihologia diferențială 16 1.2 Stilurile de învățare 1.2.1 Autoevaluarea stilului de învățare 1.2.2 Ciclul învățării 1.2.3 Stilurile de învățare și dezvoltarea lor 1.2.4 Adaptarea programelor de training la stilurile de învățare 1.3 Învățarea eficientă 1.3.1 Gestiunea mentalului 1.3.2 Programul de îmbogățire instrumentală 1.3.3 Atelierele de gândire logică 1.3.4 Tehnicile de analiză grafică TANAGRA 1.3.5 Activarea și dezvoltarea gândirii logice 1.3.6 Cuburile lui Mialet 1.3.7 Antrenamentul mental 1.3.8 Tehnica RAMAIN 1.3.9 Tehnica de învățare accelerată 1.4 Abordări ale formării: pedagogie, andragogie, sinergogie 16 16 19 22 24 26 26 29 30 31 32 33 34 35 36 40 1.4.1 Definiții și comparații 40 1.4.2 Abordarea lui E.L. Thorndike și E.C. Lindeman 42 1.4.3 Abordarea lui Roger Mucchielli 44 1.4.4 Abordarea lui Bernice McCarthy 45 1.4.5 Abordarea pedagogică a lui Malcolm Knowles 46 CAPITOLUL 2 ACTORII PROCESULUI DE TRAINING 49 2.1 Actorul O Organizația și rolul ei în cadrul procesului de training 52 2.1.1 Modalități de conducere 52 2.1.2 Stiluri manageriale 53 2.1.3 Importanța actorului O pentru organizarea procesului de training 57 2.2 Actorul T trainerul 58 2.2.1 Etapele procesului de training 58 2.2.2 Stiluri de training 60 2.2.3 Comportamentul trainerului în fața grupului de cursanți 63 2.3 Actorul G Grupul de cursanți 70 2.3.1 Condițiile de bază ale existenței grupului 70 2.3.2 Rolul grupului 71 2.3.3 Axele psiho-sociologice ale grupului de cursanți 71 2.3.4 Avantajele lucrului în grup 74 2.3.5 Lucrul în grupuri mici 76 2.4 Influențe asupra metodelor de training 77 2.4.1 Influența organizației asupra metodelor de training 77 2.4.2 Influența grupului de cursanți asupra metodelor de training 77 2.4.3 Influența conținutului asupra metodelor utilizate pentru prezentarea acestuia 77 2.4.4 Influența trainerului asupra metodelor de training 79 2.5 Probleme care pot apărea în relația dintre actori și metodele de training. Modalități de soluționare a lor 82 2.6 Formarea managerilor unei organizații 86 2.6.1 Variabile care influențează formarea managerilor 86 2.6.2 Cvadruplul rol al managerului 88 2.7 Training-ul colectiv al echipei de lucru 90 CAPITOLUL 3 METODE DE FORMARE 93 3.1 Metode de formare pasivă 94 3.1.1 Metode afirmative de formare 94 3.1.2 Metode interogative de formare 98 3.1.3 Metode de formare prin descoperire 100 3.2 Metode de formare activă 104 3.2.1 Formarea orientată asupra sarcinilor de muncă 106 3.2.2 Formarea prin simulare 106 3.2.3 Jocul de roluri, mimodramele și sociodramele 108 3.3 Metode de formare prin stimularea creativității 110 3.3.1 Brainstorming-ul 111 3.3.2 Sinectica 112 3.4 Metode de formare în sistemul outdoor 114 3.5 Studiul de caz 116 3.5.1 Definirea studiului de caz 119 3.5.2 Selecția și redactarea studiilor de caz 121 3.5.3 Caracteristicile studiului de caz 125 3.5.4 Rolul grupului de cursanți în desfășurarea studiului de caz: binomul formare - schimbare 128 3.5.5 Rolul trainerului în desfășurarea studiului de caz 133 3.5.6 Analiza studiului de caz 136 CAPITOLUL 4 ANALIZA NEVOILOR DE TRAINING 4.1 Importanța analizei nevoilor de training 4.2 Procesul de analiză 4.3 Analiza organizațională 4.3.1 Strategia 4.3.2 Mediul 4.3.3 Indicatorii cheie 4.3.4 Cultura 4.4 Analiza posturilor 4.4.1 Identificarea postului 4.4.2 Descrierea postului 4.4.3 Aprecierea importanței fiecărei dimensiuni a postului și a frecvenței sarcinilor 4.4.4 Realizarea unui studiu pe bază de chestionar sau interviu 4.4.5 Analiza și interpretarea datelor 4.4.6 Oferirea de feedback privind rezultatele studiului 4.5 Analiza angajaților 4.5.1 Definirea nivelului performanței dorite 4.5.2 Identificarea diferenței dintre nivelul performanței dorite și cel existent 4.5.3 Identificarea obstacolelor în atingerea performanței dorite 4.5.4 Stabilirea unei soluții 4.6 Metode de culegere a informațiilor CAPITOLUL 5 OBIECTIVELE PROCESULUI DE TRAINING 139 140 140 141 142 142 142 143 143 144 144 146 146 147 147 147 148 148 149 149 150 155 5.1 Tipuri de obiective ale procesului de training 156 5.2 Definirea obiectivelor pedagogice 159 5.3 Stabilirea obiectivelor pedagogice 165 5.4 Avantajele și dezavantajele utilizării obiectivelor pedagogice 171 5.5 Redactarea obiectivelor pedagogice 172 CAPITOLUL 6 ELABORAREA PLANULUI DE ACȚIUNE ÎN CADRUL PROCESULUI DE FORMARE 175 6.1 Etapele de elaborare a unui proces de formare 176 6.1.1 Determinarea scopului și a cerințelor formării 176 6.1.2 Elaborarea programei analitice 178 6.1.3 Alegerea metodei de formare, stabilirea orarului și desfășurarea propriu-zisă a procesului de formare 181 6.1.4 Feedback-ul procesului de formare 183 6.2 Indicatori de calitate ai procesului de formare 184 CAPITOLUL 7 REALIZAREA PROCESULUI DE TRAINING 7.1. Debutul programului de training 189 190 7.1.1 Cum începem? 190 7.1.2 Construirea grupului 190 7.1.3 Evaluarea inițială a grupului 194 7.1.4 Captarea interesului participanților 195 7.1.5 Exerciții de deschidere cu scopuri multiple 196 7.1.6 Aspecte care trebuie avute în vedere în conceperea exercițiilor de deschidere a programului de training 197 7.1.7 Zece modalități de a obține participarea cursanților 197 7.1.8 Cum să obținem maximum de eficiență în primele 30 de minute ale programului de training? 199 7.2. Conducerea grupului de cursanți 200 7.2.1 Stabilirea unor norme de comportament în cadrul grupului 200 7.2.2 Controlul timpului și al ritmului de lucru 202 7.2.3 Captarea atenției grupului 204 7.2.4 Creșterea receptivității grupului față de rolul de lider al trainerului 204 7.2.5 Rezolvarea situațiilor dificile 205 CAPITOLUL 8 EVALUAREA PROCESULUI DE TRAINING 211 8.1 Cine evaluează și de ce? 212 8.2. Modalități de evaluare 213 8.2.1 Evaluarea pe parcursul derulării programului de pregătire 213 8.2.2 Evaluarea la finalul programului de pregătire 215 8.3 Evaluarea activității cursanților 219 CAPITOLUL 9 ACTIVITĂȚI STRUCTURATE PENTRU CREȘTEREA INTERACTIVITĂȚII PROGRAMELOR DE TRAINING 221 CAPITOLUL 10 INSTRUMENTELE DE LUCRU ALE TRAINERULUI 10.1 Identificarea nevoilor de training pornind de la constatarea unei probleme 10.2 Identificarea nevoilor de training determinate de realizarea unui proiect 10.3 Profilul profesional al unei persoane 10.4 Profilul sintetic-individualizat al competențelor unei persoane 10.5 Grila de competențe ale unei echipe 10.6 Portofoliul de competențe 10.7 Conținutul unui proiect individual de training 10.8 Indicatori de evaluare a training-ului 10.9 Raportarea acțiunilor de formare 10.10 Costul global al unei acțiuni de formare 279 281 282 283 284 285 286 287 288 290 291 Anexa nr. 1 Teste de autoevaluare Testul 1. Stilul de învățare Testul 2. Stilul trainerului Testul 3. Autoevaluarea capacității de a susține un discurs Testul 4. Autoevaluarea capacității de implicare în cadrul reuniunilor Testul 5. Autoevaluarea capacității de a conduce o reuniune 293 293 296 301 305 307 Anexa nr. 2 Studiu de caz exemplu 310 Anexa nr. 3 Chestionar de evaluare a rezultatelor stagiului de training Anexa nr. 4 Exemple de programe de formare a trainerilor 325 328 Bibliografie 333