Acces Cont

Ghidul trainerului , Doru Curteanu, Iulia Chivu, Ion Popa

 Carti Online Carti / Ghidul trainerului

Categorii: Dictionare si ghiduri
Editura: IRECSON
Autor: Doru Curteanu, Iulia Chivu, Ion Popa
An aparitie: 2006
Nr. Pagini: 336
Cumpara buc.


PRET


Descriere

Ghidul trainerului îmbină modele și teorii academice în domeniul învățării adulților cu concluzii desprinse din experiența practică a autorilor. Să lucrezi în domeniul trainingului este o provocare continuă, o aventură a cunoașterii și interacțiunii umane, o combinație între munca continuă de dezvoltare personală, pasiune și intuiție și mai ales o ocazie de a dărui celorlalți experiențe transformatoare – în cel mai reușit caz – și de a primi în schimb experiențele lor.

Acest ghid se adresează celor care sunt atrași de această profesie, pe care este recomandabil să o începem după ce avem o experiență practică suficientă într-un anumit domeniu profesional (conducere, vânzări, IT, resurse umane etc.), celor care au fost aleși pentru poziții de traineri interni în cadrul organizației în care lucrează, dar și trainerilor cu mai multă experiență care doresc să își confrunte propriile experiențe și descoperiri cu ceea ce noi le propunem. Acest ghid este, de asemenea, un instrument util pentru structurarea programelor de formare a formatorilor.

Cuprins

CAPITOLUL 1 – ÎNVĂȚARE ȘI FORMARE
11

1.1 Teorii privind învățarea
12

1.1.1 Teoria capacităților înnăscute
12

1.1.2 Teoriile bazate pe influența mediului (Behaviorismul)
12

1.1.3 Epistemologia genetică a lui Piaget
14

1.1.4 Psihologia diferențială
16

1.2 Stilurile de învățare

1.2.1 Autoevaluarea stilului de învățare

1.2.2 Ciclul învățării

1.2.3 Stilurile de învățare și dezvoltarea lor

1.2.4 Adaptarea programelor de training la stilurile de învățare

1.3 Învățarea eficientă

1.3.1 Gestiunea mentalului

1.3.2 Programul de îmbogățire instrumentală

1.3.3 Atelierele de gândire logică

1.3.4 Tehnicile de analiză grafică TANAGRA

1.3.5 Activarea și dezvoltarea gândirii logice

1.3.6 Cuburile lui Mialet

1.3.7 Antrenamentul mental

1.3.8 Tehnica RAMAIN

1.3.9 Tehnica de învățare accelerată

1.4 Abordări ale formării: pedagogie, andragogie, sinergogie
16

16

19

22

24

26

26

29

30

31

32

33

34

35

36

40

1.4.1 Definiții și comparații
40

1.4.2 Abordarea lui E.L. Thorndike și E.C. Lindeman
42

1.4.3 Abordarea lui Roger Mucchielli
44

1.4.4 Abordarea lui Bernice McCarthy
45

1.4.5 Abordarea pedagogică a lui Malcolm Knowles
46



CAPITOLUL 2 – „ACTORII“ PROCESULUI DE TRAINING


49

2.1 „Actorul O“ – Organizația și rolul ei în cadrul procesului de training
52

2.1.1 Modalități de conducere
52

2.1.2 Stiluri manageriale
53

2.1.3 Importanța „actorului O“ pentru organizarea procesului de training
57

2.2 „Actorul T“ – trainerul
58

2.2.1 Etapele procesului de training
58

2.2.2 Stiluri de training
60

2.2.3 Comportamentul trainerului în fața grupului de cursanți
63

2.3 „Actorul G“ – Grupul de cursanți
70

2.3.1 Condițiile de bază ale existenței grupului
70

2.3.2 Rolul grupului
71

2.3.3 Axele psiho-sociologice ale grupului de cursanți
71

2.3.4 Avantajele lucrului în grup
74

2.3.5 Lucrul în grupuri mici
76

2.4 Influențe asupra metodelor de training
77

2.4.1 Influența organizației asupra metodelor de training
77

2.4.2 Influența grupului de cursanți asupra metodelor de training
77

2.4.3 Influența conținutului asupra metodelor utilizate pentru prezentarea acestuia


77

2.4.4 Influența trainerului asupra metodelor de training
79

2.5 Probleme care pot apărea în relația dintre „actori“ și metodele de training. Modalități de soluționare a lor
82

2.6 Formarea managerilor unei organizații
86

2.6.1 Variabile care influențează formarea managerilor
86

2.6.2 Cvadruplul rol al managerului
88

2.7 Training-ul colectiv al echipei de lucru
90



CAPITOLUL 3 – METODE DE FORMARE


93

3.1 Metode de formare pasivă
94

3.1.1 Metode afirmative de formare
94

3.1.2 Metode interogative de formare
98

3.1.3 Metode de formare prin descoperire
100

3.2 Metode de formare activă
104

3.2.1 Formarea orientată asupra sarcinilor de muncă
106

3.2.2 Formarea prin simulare
106

3.2.3 Jocul de roluri, mimodramele și sociodramele
108

3.3 Metode de formare prin stimularea creativității
110

3.3.1 Brainstorming-ul
111

3.3.2 Sinectica
112

3.4 Metode de formare în sistemul outdoor
114

3.5 Studiul de caz
116


3.5.1 Definirea studiului de caz
119


3.5.2 Selecția și redactarea studiilor de caz
121


3.5.3 Caracteristicile studiului de caz
125


3.5.4 Rolul grupului de cursanți în desfășurarea studiului de caz: binomul formare - schimbare
128


3.5.5 Rolul trainerului în desfășurarea studiului de caz
133


3.5.6 Analiza studiului de caz
136



CAPITOLUL 4 – ANALIZA NEVOILOR DE TRAINING

4.1 Importanța analizei nevoilor de training

4.2 Procesul de analiză

4.3 Analiza organizațională

4.3.1 Strategia

4.3.2 Mediul

4.3.3 Indicatorii cheie

4.3.4 Cultura

4.4 Analiza posturilor

4.4.1 Identificarea postului

4.4.2 Descrierea postului

4.4.3 Aprecierea importanței fiecărei dimensiuni a postului și a frecvenței sarcinilor

4.4.4 Realizarea unui studiu pe bază de chestionar sau interviu

4.4.5 Analiza și interpretarea datelor

4.4.6 Oferirea de feedback privind rezultatele studiului

4.5 Analiza angajaților

4.5.1 Definirea nivelului performanței dorite

4.5.2 Identificarea diferenței dintre nivelul performanței dorite și cel existent

4.5.3 Identificarea obstacolelor în atingerea performanței dorite

4.5.4 Stabilirea unei soluții

4.6 Metode de culegere a informațiilor



CAPITOLUL 5 – OBIECTIVELE PROCESULUI DE TRAINING


139

140

140

141

142

142

142

143

143

144

144



146

146

147

147

147

148

148

149

149

150

155

5.1 Tipuri de obiective ale procesului de training
156

5.2 Definirea obiectivelor pedagogice
159

5.3 Stabilirea obiectivelor pedagogice
165

5.4 Avantajele și dezavantajele utilizării obiectivelor pedagogice
171

5.5 Redactarea obiectivelor pedagogice
172



CAPITOLUL 6 – ELABORAREA PLANULUI DE ACȚIUNE ÎN CADRUL PROCESULUI DE FORMARE




175

6.1 Etapele de elaborare a unui proces de formare
176

6.1.1 Determinarea scopului și a cerințelor formării
176

6.1.2 Elaborarea programei analitice
178

6.1.3 Alegerea metodei de formare, stabilirea orarului și desfășurarea

propriu-zisă a procesului de formare


181

6.1.4 Feedback-ul procesului de formare
183

6.2 Indicatori de calitate ai procesului de formare
184



CAPITOLUL 7 – REALIZAREA PROCESULUI DE TRAINING

7.1. Debutul programului de training


189

190


7.1.1 Cum începem?
190


7.1.2 Construirea grupului
190


7.1.3 Evaluarea inițială a grupului
194


7.1.4 Captarea interesului participanților
195


7.1.5 Exerciții de deschidere cu scopuri multiple
196


7.1.6 Aspecte care trebuie avute în vedere în conceperea exercițiilor de deschidere a programului de training


197


7.1.7 Zece modalități de a obține participarea cursanților
197


7.1.8 Cum să obținem maximum de eficiență în primele 30 de minute ale programului de training?


199

7.2. Conducerea grupului de cursanți
200


7.2.1 Stabilirea unor norme de comportament în cadrul grupului
200


7.2.2 Controlul timpului și al ritmului de lucru
202


7.2.3 Captarea atenției grupului
204


7.2.4 Creșterea receptivității grupului față de rolul de lider al trainerului
204


7.2.5 Rezolvarea situațiilor dificile
205

CAPITOLUL 8 – EVALUAREA PROCESULUI DE TRAINING
211

8.1 Cine evaluează și de ce?
212

8.2. Modalități de evaluare
213

8.2.1 Evaluarea pe parcursul derulării programului de pregătire
213

8.2.2 Evaluarea la finalul programului de pregătire
215

8.3 Evaluarea activității cursanților
219



CAPITOLUL 9 – ACTIVITĂȚI STRUCTURATE PENTRU CREȘTEREA INTERACTIVITĂȚII PROGRAMELOR DE TRAINING






221

CAPITOLUL 10 – INSTRUMENTELE DE LUCRU ALE TRAINERULUI

10.1 Identificarea nevoilor de training pornind de la constatarea unei probleme

10.2 Identificarea nevoilor de training determinate de realizarea unui proiect

10.3 Profilul profesional al unei persoane

10.4 Profilul sintetic-individualizat al competențelor unei persoane

10.5 Grila de competențe ale unei echipe

10.6 Portofoliul de competențe

10.7 Conținutul unui proiect individual de training

10.8 Indicatori de evaluare a training-ului

10.9 Raportarea acțiunilor de formare

10.10 Costul global al unei acțiuni de formare
279

281

282

283

284

285

286

287

288

290

291

Anexa nr. 1 Teste de autoevaluare

Testul 1. Stilul de învățare

Testul 2. Stilul trainerului

Testul 3. Autoevaluarea capacității de a susține un discurs

Testul 4. Autoevaluarea capacității de implicare în cadrul reuniunilor

Testul 5. Autoevaluarea capacității de a conduce o reuniune


293

293

296

301

305

307



Anexa nr. 2 Studiu de caz – exemplu


310



Anexa nr. 3 Chestionar de evaluare a rezultatelor stagiului de training



Anexa nr. 4 Exemple de programe de formare a trainerilor


325



328



Bibliografie


333

Recenzii


Pana acum nu au fost introduse recenzii pentru aceasta carte.

Fii primul care adauga o recenzie.
Nume dumneavoastra
Titlul recenziei
Textul Recenziei
Trimite Trimite unui prieten
prima pagina | cum cumpar | cum primesc | oferte speciale | despre noi | noutati | contact | afiliere | termeni si conditii



Cosul este gol!

Pentru a adauga produse in cos apasati pe butonul "Adauga in cos" de langa prezentarea fiecarui produs.


Nume de utilizator
Parola

Înscrie-te pentru a primi stiri si oferte speciale de la noi.
Numele tau
Adresa de e-mail