Descriere |
|
O lucrare care își propune investigarea comunicării de marketing pe Internet se bazează, de la bun început, pe trei componente extrem de dinamice: comunicarea, marketingul și internetul. Nu este aici locul pentru a face o analiză a comunicării, a marketingului sau a Internetului. Considerațiile de natură teoretică, care tratează distinct cele trei domenii, sunt redate într-o literatură de specialitate impresionantă: cărți, capitole din cărți, reviste, studii și cercetări, resurse Web etc, atât străină cât și românească. În ceea ce privește domeniile de intersecție comunicarea pe Internet, marketingul pe Internet și comunicarea de marketing, deși se cunosc examinări atente ale acestor arii, încă există direcții puțin explorate. În consecință, dificultatea abordării comunicării de marketing pe Internet se datorează nu numai faptului că aceasta își are originea în cele trei mari domenii distincte, ci și datorită faptului că această zonă este încă ocolită, fie din teama de a călca pe un teritoriu insuficient explorat, cu concepte în curs de definire, fie dintr-o greșită receptare a fenomenului comunicațional pe Internet și al impactului său asupra marketingului. În privința motivației subiective referitoare la alegerea acestui domeniu de studiu, ea se bazează pe tentația de a descoperi efectul combinației acestor componente, la care se adaugă dorința de a extinde experiența dobândită în lucrul cu Internetul.
Lucrarea este structurată în 8 capitole în care sunt abordate de la general spre particular aspecte specifice, atât teoretice cât și practice, ale comunicării de marketing în mediul on-line.
Mai întâi, în primul capitol (Internet spațiu informațional și de comunicare) este definit Internetul, se prezintă istoria acestuia și este apreciată evoluția sa. Sunt prezentate din punct de vedere tehnic rețeaua Internet și principalele sale caracteristici și sunt supuse atenției, rând pe rând, instrumentele specifice comunicării în ciberspațiu: poșta electronică, Web-ul, forumurile de discuție, chat-urile, comunitățile virtuale, serviciile de mediu precum directoarele și motoarele de căutare, conferințele web, blogurile etc. Tot în această parte se încearcă clarificarea unor aspecte legate de Intranet și Extranet, consumatorii de Internet, punctele tari și obstacolele Rețelei cu care se confruntă aceștia, precum și tendințele de dezvoltare.
Pentru a înțelege marketingul pe Internet și a elabora strategii de comunicare marketing eficiente în mediul on-line, trebuie să înțelegem mai întâi cum a schimbat Internetul modul de a face afaceri și contextul în care sunt operate practicile de marketing.
Capitolul doi (Marketingul pe Internet) tratează astfel probleme mai puțin analizate până în prezent în literatura domeniului: Ce este marketingul pe Internet? Ce îl deosebește de activitățile de același tip desfășurate prin modalități clasice? Care sunt avantajele și dezavantajele folosirii sale? Care sunt modalitățile cele mai eficiente și riscurile asociate? Ce tip de mediu de marketing este Internetul și care sunt conceptele care îl descriu cel mai bine? etc.
În capitolul III (Politici de marketing) sunt surprinse succint instrumentele de marketing utilizate de organizații în mediul on-line pentru a-și atinge obiectivele. Sunt introduse astfel politicile de produs, de preț și distribuție precum și catalizatorul activităților de marketing din mediul on-line consumatorul.
Începând cu capitolul IV (Politica de comunicare) este discutat mediul comunicațiilor de marketing în continuă schimbare (examinarea acestuia este necesară pentru a alege cele mai adecvate instrumente care conduc la un mix general de comunicare). Este urmărit apoi conceptul de comunicare de marketing integrată pe Internet, sunt analizate principalele instrumente de comunicare în contextul rețelei precum și adecvarea întregii serii de instrumente pentru promovarea on-line sau off-line.
În mod tradițional, activitățile specifice comunicației promoționale se pot împărți în publicitate, relații publice, promovarea vânzărilor, forța de vânzare și marketing direct. Folosirea acestora în mediul virtual este provocatoare. În primul rând Internetul este un spațiu foarte larg: există zeci de milioane de website-uri comerciale și câteva miliarde de pagini web astfel încât nu este ușor pentru potențialii vizitatori să afle despre existența unui anumit site și să facă diferența între diversele oferte de pe website-urile concurenței.În al doilea rând, promovarea în mediul on-line nu este simplă. Apar o serie de probleme în folosirea instrumentelor tradiționale de comunicare, cum ar fi publicitatea sau relațiile publice, la care se adaugă noi abordări, cum ar fi motoarele de căutare, comunitățile virtuale, programele afiliate sau monitorizarea oculară.
Capitolele V (Instrumente clasice ale politicii de comunicare în marketingul pe Internet) și VI (Noi instrumente ale politicii de comunicare în marketingul pe Internet) rezervă spații ample acestor aspecte.
Pentru a analiza și utiliza datele despre clienții individuali strânse în baze de date interne și prin activități de supraveghere informativă a pieței și cercetare de marketing, multe firme apelează la Managementul relațiilor cu clienții, subiectul capitolului VII.
Capitolul VIII, care pune în discuție elaborarea programului de marketing comunicațional, introduce conceptul de matrice pentru spațiul comercial, un cadru simplificator care ilustrează pârghiile pe care markerii le aleg spre folosire la fiecare etapă a relației cu clientul. Acest capitol readuce în discuție două concepte care au schimbat din temelii terenul marketingului pe Internet individualizarea și interactivitatea.
Exemplele folosite de autoare în lucrare sunt reale și extrase din Web-ul românesc (cu mici excepții) sau din prestigioase manuale și cărți, conform bibliografiei citate în carte. Unul dintre scopurile urmărite a constat în radiografierea spațiului virtual românesc, un demers destul de complicat datorită heterogenității formelor și studiilor de caz întreprinse până în prezent. |